Snad každý Čech zná Tomáše Engeho jako závodního jezdce a to nejen proto, že stál jako doposud jediný český jezdec na startu závodu Grand Prix Formule 1, ale také díky dalším skvělým výsledkům, na které ve své dosavadní bohaté kariéře dosáhl.
Dnes si jej ale představíme z trochu jiného pohledu a sice jako manažera, resp. koordinátora mladého a velice ambiciózního projektu Raiter Young Stars.
Jak již sám název napovídá, jedná se o projekt Engeho mateřského týmu Reiter Engineering, který chce touto cestou přivést mladé a talentované jezdce do nejvyšších pater světového motorsportu.
V uplynulých měsících proběhla médii zpráva, že Enge je součástí tohoto projektu od samotného zrodu, nicméně co přesně jeho stále nová úloha obnáší a jak vypadá jeho “běžný” závodní víkend v roli manažera, se dozvíte na níže uvedených řádcích ……..
Tomáši, můžete prosím shrnout v čem přesně spočívá Vaše úloha koordinátora projektu Reiter Young Stars?
“Na to nelze zcela jednoduše odpovědět, ale pokusím se být stručný. Reiter Young Stars představuje ucelenou závodní sérii, která nabízí jezdcům kompletní servis, zázemí, kvalitu a především letité know how celého týmu Reiter Engineering. Moje práce začíná již u výběru samotných jezdců, které pak provázím celou sezónou. Řeším s nimi nejrůznější situace, od jejich základních požadavků až po škody na autech po skončení závodního víkendu. Je to například kompletní coaching a rozbor onboard videí, ze kterých si dělám po každém závodě zápisky. Ty následně použiji při dalším setkání s jezdci, kdy se jim snažím vysvětlit jejich případné chyby a to jak se jich vyvarovat. Řeším i časový harmonogram, kdy bude jídlo, kdy bude briefing, kdy bude školení nebo setkání se mnou. Velice zajímavý byl třeba poslední briefing s ředitelem GT4 série. Pan William Watte přiblížil jezdcům organizaci a celkové zákulisí závodního víkendu, do kterého nemá jezdec za běžné situace možnost vůbec náhlednout.”
“Závodní víkend jako takový začíná ve čtvrtek. Musím komunikovat s jezdci, kam na autě umístit reklamu jejich sponzorů, což zabere celkem hodně času. Dále také pomáhám stavět zázemí, nebo zařizuji vstupenky pro jezdce a jejich doprovod. V odpoledních hodinách již jezdci přijíždí na trať a já se jim začínám věnovat i po stránce administrativní. Chodím s nimi na přejímku, kde se kontroluje závodní vybavení. Když to všechno skončí, následuje večeře a track walk. Toho se účastní jezdci, jejich kamarádi, rodiče a samozřejmě i studenti z univerzit, kteří u jednotlivých týmů působí jako inženýři a zástupci pro PR. Někdy nás bývá opravdu mnoho. Chodíme po trati, zastavujeme se u každé zatáčky a já jezdcům vysvětluji, jak brzdit, jak atakovat obrubníky. Celý track walk trvá obvykle 1 až 2 hodiny. Po jeho skončení jedou jezdci většinou na hotel a na jejich inženýry čeká ještě jeden meeting s naším teamem, jehož tématem jsou sportovní předpisy. ”
“Tím, že máme 8 aut a 8 rozdílných týmů (i když pod jednou hlavičkou), kdy si každý tým jezdců a studentů jede za sebe, tak si každý dělá svoji strategii. Na nás pak je každému připomenout všechny ty předpisy a nařízení, tak aby nedošlo na případné penalizace. Snažím se i radit jak komunikovat s jezdci přes vysílačku, jak třeba navigovat jezdce v boxech, kde má zastavit a jak ho vypustit. Je celá řada dalších věcí, na které je třeba jezdce upozornit, protože jakmile jezdci zavřete dveře u závodního auta , začne se soustředit na svou jízdu a vůbec si nevzpomene například na dodržení časového limitu pro zastávku v boxech. Ten se přitom musí striktně dodržovat, protože jinak jsou za to velice tvrdé penalizace.”
“Další dny běží podle oficiálního časového harmonogramu. S jezdci rozebírám již jen převážně věci z pohledu závodníka. Řešíme stopu, kde brzdit, co dělají špatně, co dobře. Už jsem prostě takový ten kouč. V závěru víkendu řeším ještě problémy jezdců, které se staly během závodu a případně sepisujeme škody. V projektu Reiter Young Stars jezdí hodně mladí jezdci, kteří se nebojí střetů se svými soupeři, a tak je škod na autech hodně. Dobré, je, že majitelé aut, kteří jsou zároveň jejich sponzory, mají auta pojištěná, což tento problém dost usnadňuje.“
Jak moc si jezdci považují Vašich rad a jak je přijímají?
“To je také hodně různé. Jsou tam jezdci, jako třeba Mads Siljehaug, který si žije hodně ve svém světě. On je hodný, milý, moc nemluví, ale je prostě ve svém světě. To samé má třeba i Maciej Dreszer. Je to poměrně dost talentovaný jezdec, ale pro profesionálního závodníka spoustu důležitých věcí vůbec neřeší. Naštěstí je tam ale dost kluků a děvčat, kteří k závodění přistupují maximálně zodpovědně. Pozorně naslouchají všemu, co jim říkáme a při každém víkendu se snaží získat co nejvíce informací a zkušeností , což je také smyslem celého projektu.”
Je tam některý jezdec, kterého považuješ za vyloženého favorita?
“Jsou tam závodníci , kteří jsou rychlí a chtěl bych s nimi spolupracovat i příští rok. No a stejně tak jsou jezdci, kteří zatím tak rychlí nejsou, ale s ohledem na jejich potenciál a píli by do budoucna být mohli. Vyloženého favorita ale nemám. Budu rád když si jezdci, kteří nevyhrají sedačku v GT3 Blanpain Sprint sérii po sezóně řeknou, že jim projekt Reiter Young Stars přinesl hodně zkušeností do jejich budoucí kariéry.
“Po návratu ze závodů vše analyzujeme a připravujeme podklady na další víkend. Mimo to se také chystáme na další sezonu Reiter Young Stars, na kterou se nám hlásí již spousta jezdců.. Mým cílem je, aby závodní pole Reiter Young Stars bylo tvořeno půlkou kluků a půlkou děvčat. To by bylo opravdu skvělé a pro diváky i velmi atraktivní.”