… aneb k zavodním povinnostem přibývají i ty manažerské …
RYS … zkratka, za kterou lze hledat velice odvážný a atraktivní projekt německého týmu Reiter Engineering. Jedná se o novou závodní sérii, která je určena především mladým jezdcům s omezeným rozpočtem a také evropským univerzitním týmům, jejichž členové se chtějí dostat až do nejvyšších pater světového motosportu.
Co přesně tato tři písmenka, resp. slova Reiter Young Stars znamenají, tak na to jsme se zeptali hlavního manažera projektu, českého závodníka Tomáše Engeho:
Projekt RYS toho v sobě ukrývá mnohé a tak bych na úvod rád požádal o shrnutí hlavní podstaty celého projektu?
Hlavní náplní projektu je přinést jezdcům velký prostor a především obrovskou možnost dostat se do velkého světa GT závodů a to s minimálním rozpočtem.
Pojedeme jako součást evropské GT4 série. Jezdci Reiter Young Stars tedy budou bojovat jak o vítězství v RYS, tak i o titul v GT4 sérii. Za jedno startovné mají tedy jezdci možnost bojovat o dva tituly. Vítězové, což bude jeden muž a jedna žena, si vybojují místo v celém šampionátu Blancpain Sprint Series v roce 2017 ve voze GT3. Dalším bonusem pro tyto jezdce je to, že z nich chceme udělat opravdu všestranné jezdce. Na startu bude celkem 8 aut a na provoz každého z nich bude přispívat osm velkých sponzorů.
Další zajímavostí je, že do projektu vstoupí 8 evropských univerzit, a to včetně pražské ČVUT. Tyto univerzity nám poskytnou dva inženýry a jednoho studenta. Inženýři budou mít na starosti zdokonalování se v práci na závodních vozech společně s jezdci. Tito inženýři budou pochopitelně pod dohledem inženýrů Reiter Engineering. Studenti marketingu pak budou mít za úkol propagovat auto svého týmu. Nejlepší inženýři a nejúspěšnější student v marketingové propagaci svého týmu na konci sezóny získají každý motocykl KTM.
Důležitým datem pro start celého projektu je datum 16. dubna, kdy proběhne představení všech účastníků, všech jezdců, všech vozů a jejich sponzorů. Ve stejném termínu proběhne také losování, které spojí konkrétní univerzitu s konkrétním vozem a de facto i jezdcem. Na závěr doplním, že věkové rozhraní jezdců je od 16 do 35 let. Mohlo by se zdát, že 35 let je na závodění celkem hodně, ale opak je pravdou. V závodech GT vozů vídáme celou řadu jezdců, kterým již je hodně přes 50 let. Já říkám, že člověk v 35-ti letech je na závodění v GT vozech ještě mladý.
Kde lze hledat počátek myšlenky na uspořádání RYS?
Hans Reiter je přesně ten muž, který neustále vymýšlí novátorské věci na scéně GT vozů a tudíž je jeho firma Reiter Engineering pod neustálým drobnohledem všech významných automobilek. V roce 2005 byl jedním z prvních vedle Porsche a Fordu, kdo postavil auto kategorie GT3. Od té doby je to boom a každá automobilka staví vozy GT3. V roce 2014 dostal nápad postavit KTM pro kategorii GT4. Do té doby v této kategorii jezdili jen soukromé týmy s vlastními svépomoci postavenými vozy. V roce 2015 jsme vyjeli na závodní tratě s novým KTM, a jelikož se auto ukázalo jako úspěšné, brzy začaly reagovat další automobilky a začaly se stavět další vozy. Reiter Young Stars je pak další věcí, která tady ještě nebyla. Obyčejné pohárové závody dělá skoro každý, ale tohle je něco jiného, něco nového, něco co pomůže zviditelnit jak mladé jezdce, tak i jejich partnery.
V čem přesně spočívá Tvá úloha v tomto projektu?
Mimo koordinaci nejrůznějších záležitostí, mám na starosti jezdce a starám se o komunikaci a organizační věci. To znamená, že komunikuji s desítkami jezdců a jejich manažery, pracuji s dalšími lidmi na sportovních regulích. Dále organizuji oficiální testy, které proběhnou před prvním závodem a v průběhu sezóny. Kromě toho jsem zodpovědný za rozpočty, nabídky, testování a coachingy atd., tedy kompletní podporu zákazníků. Zároveň se účastním závodů, pokud si mě zákazník Reiter Engineering vyžádá.
Na které tratě se týmy v průběhu sezóny podívají?
V kalendáři RYS jsou 3 tratě závodů formule 1 a 2 legendární tratě. Vše začne ve druhé polovině dubna v Itálii na Monze, odkud se přesuneme na městskou trať do Pau. Následovat bude další trojlístek populárních tratí: Spa-Francorchamps, Hungaroring a Zandvoort, kde to o prvním říjnovém víkendu vše skončí.
Okruh v Pau je sám o sobě velice náročný a dle mnohých jezdců patří k nejtěžším v Evropě. Není to trochu risk pustit tak mladé jezdce na úzkou městskou trať?
Samozřejmě je to risk, ale ti jezdci musí nějak začít, musí si vyzkoušet i náročné tratě. Ze svých zkušenností vím, že jeden závod na městském okruhu mi dá tolik jako celá jedna sezóna na ostatních tratích.
Zdá se, že program RYS Tě poměrně hodně zaměstnává. Zbývá Ti ještě čas na vlastní závodění?
V současnosti minimálně. Jakmile se projekt rozjede, resp. tak po dvou odjetých závodech, myslím, že bude více času na ostatní činnosti. Každopádně já jsem závislý na tom, co pojede Reiter Engineering. Naše priorita tedy bude v letošním roce především právě Reiter Young Stars. Moje úloha u týmu se pomalu přesouvá k té manažerské roli, což mi pomáhá se rozvíjet v další oblasti závodního prostředí a získat tím nové zkušennosti.
Z výše uvedeného de facto vyplývá, že strategie Reiter Engineering pro tento rok je především dostat do celosvětového povědomí ještě více naše nové vozy GT4 KTM X-Bow. Poptávka po těchto vozech je veliká a tudíž zaměstnává většinu členů nejen závodního týmu, ale také obchodního.