Je jen málo světových jezdců, kteří se mohou pochlubit, že během své kariéry usedli v oficiálních závodech jak do monopostu formule 1, rallyového speciálu, okruhového vozu a prototypu, ale také do formule série IndyCar. Vlastně jediným, kdo mne napadá, je Fernando Alonso, který ale nikdy nestartoval v klasické rallye. Jediným tak je Tomáš Enge, jenž navíc nyní s Vlastimilem Tošenovským v kategorii Side by Side se čtyřkolkou Can-Am DV21 týmu Buggyra Zero Mileage Racing absolvuje svůj premiérový Dakar. Dvojnásobný světový šampion ze Španělska tak bude muset odstartovat na tratích klasické rallye, aby Tomáše vyrovnal.
Původně byl Tomáš přihlášen do dakarského závodu se spolujezdkyní Markétou Skácelovou, ale vzhledem ke zdravotním potížím došlo krátce před startem ke změně, kdy na místo spolujezdce usedne Vlastimil Tošenovský, který absolvoval nejtěžší offroadový závod na světě již v loňském roce, kdy navigoval Josefa Macháčka, který startoval se stejnou technikou, jako letos liberecký jezdec. „Jsem velmi rád a nemohlo to být pro premiérový závod lepší. Mám obrovskou výhodu, jelikož mohu využívat pomoci velezkušeného týmu Buggyra Racing, Pepy Macháčka, pětinásobného vítěze Dakaru a nyní i velmi zkušeného spolujezdce, který zná offroadové závody jak z pozice navigátora, tak jezdce, a to jsou zkušenosti k nezaplacení,“ řekl úvodem Tomáš Enge.
Pro čtyřiačtyřicetiletého českého jezdce se bude jednat nejen o první start na dakarské soutěži, ale i v rámci offroadových závodů. „Je sice pravdou, že mám za sebou starty v rallyovém speciálu, měl jsem možnost absolvovat v Dubaji testování v písku s buginou, i tak si prozatím pořádně nedovedu představit, jaký skutečně závod bude. Čtyřkolka kategorie Side by Side má kolem 200 koní a váží i s posádkou kolem 1000 kilogramů. Pokud bych mohl zhodnotit první kilometry absolvované v rámci testu na písku, tak bych jízdu přirovnal k jízdě na sněhu, přesněji řešeno na prašanu. Věřím, že by mi tak mohly pomoci zkušenosti ze zimních měsíců, kdy jsem jezdil na horách na sněžném skútru. Každopádně každý kilometr soutěže bude nevyzpytatelný,“ doplnil liberecký jezdec.
Během kariéry Tomáše vždy závisel úspěch na rychlosti. Aby mohl vystoupit na stupně vítězů, musel patřit k nejrychlejším jezdcům a dosahovat nejrychlejších časů, mnohdy i za cenu risku. Dakar je ale nejen o rychlosti, ale zejména i o navigaci a jízdě s rozumem. „Je to úplně něco jiného, než na co jsem zvyklý. Vždy bylo mým cílem být tím nejrychlejším na trati. Tady je to ale o daleko více faktorech. Rychlost zde hraje také důležitou roli, ale daleko důležitější jsou například spolehlivost, orientační smysl, zkušenosti atp. Nástrah na trati bude nespočet, nedokážu si zatím ani představit, jak složité bude vyhledávání průjezdových bodů (Waypoints). Těch je v každé etapě hned několik a pokud některý z nich minete, dostáváte minutové, až hodinové penalizace, a dokonce může přijít i vyloučení ze soutěže. Vzhledem k tomu že pojedeme celkem 12 etap a absolvujeme 4767 ostrých kilometrů, bude pro nás při premiérovém startu prioritou najít všechny Waypoints a dokončit závod bez větších problémů. Prioritou je tak posbírat co nejvíce zkušeností do dalších ročníků, kterých bych se samozřejmě chtěl rád zúčastnit. Pevně tak věřím, že nezůstane jen u tohoto jediného startu,“ vzhlíží k dakarské misi jezdec Buggyra Zero Mileage Racing a uzavírá se slovy. „Nicméně je to pro mne další krok v již tak bohaté kariéře a uspět v jednom z nejtěžších offroad závodu na světě, to bylo vždy na mém seznamu cílů. Vždy jsem si Dakar chtěl zažít na vlastní kůži a nyní díky týmu Buggyra Racing tuto možnost mám.“
Program Rallye Dakar 2021
Celkem: 7 646 kilometrů (4 767 ostrých km)